Anna-Karin Gullberg

Utvecklar verksamheter och leder digital förändring

Jag hjälper organisationer att förenkla, förbättra och förankra förändring – med särskilt fokus på offentlig sektor. Med många års erfarenhet av processutveckling, digital transformation och förändringsledning vet jag vad som krävs för att gå från bra idéer till faktiska resultat.

Min utgångspunkt är alltid att förenkla det som upplevs krångligt och jag trivs allra bäst när jag får kombinera strategi med konkret genomförande. Ofta kliver jag in i sammanhang där det känns rörigt eller tungrott och hjälper till att skapa samsyn, prioritera rätt och hitta rätt väg framåt.

Anna-Karin Gullberg

17 års erfarenhet av förändring i offentlig sektor

Yrkestitlar genom åren

  • Förändringsledare
  • Verksamhetsutvecklare
  • Processutvecklare
  • Projektledare
  • Programsamordnare
  • IT-projektledare
  • Kundansvarig
  • IT-konsult
  • Verksamhetskonsult
  • Kravanalytiker och testansvarig

Vad är Gubblanotti Grit?

Gubblanotti Grit finns för dig som vill få ordning på verksamhetens processer – utan att fastna i långa analyser eller krånglig metodik. Min metod är enkel: att göra förändring begriplig, hanterbar och konkret.

Efter många år i offentlig sektor valde jag att fokusera på det jag brinner mest för – att skapa tydliga resultat och hållbara förbättringar. Därför startade jag Gubblanotti Grit. Som konsult kliver jag in där behoven är som störst, skapar snabbt tydlighet i det som skaver och hjälper verksamheter att få struktur och riktning i sitt förändringsarbete.

Jag är en del av konsultgemenskapen Kvadrat – en grupp erfarna konsulter som gärna ställer upp för varandra och delar med sig av sin kunskap. Det gör att jag, förutom min egen erfarenhet, kan ta stöd av kollegor inom många olika områden. Tillsammans ser vi till att ni får tillgång till den kompetens som behövs för att lyckas.

En symbol med ett G.

Ett urval av tidigare uppdrag

Större delen av min karriär har jag arbetat inom statlig sektor, främst inom energiområdet, men jag har även erfarenhet från privat sektor genom olika konsultroller.

Denna kombination ger mig en djup förståelse för både offentliga styrmodeller och affärsdriven utveckling – och gör att jag snabbt kan sätta mig in i olika verksamheters behov, utmaningar och kulturer.

Svenska Kraftnät beslutade att byta ut sitt tidigare ärendehanteringssystem till ServiceNow. Som förändringsledare ansvarade jag för att underlätta övergången för de cirka 2000 medarbetarna. Jag tog fram en förändringsplan och kommunikationsstrategi för att förmedla syftet och fördelarna med det nya systemet.

Jag ledde utbildningsinsatser för både slutanvändare och systemförvaltare och skapade stödstrukturer för att säkerställa en smidig implementation. Arbetet inkluderade även att samla feedback och justera processen för att optimera användarupplevelsen och stödja organisationen genom hela förändringsarbetet. 

När Energimyndigheten behövde anpassa sitt utvecklingsarbete för att hantera fler uppdrag utanför det ordinarie regleringsbrevet, fick jag uppdraget att ta fram ett gemensamt arbetssätt för utveckling av verksamhetsprocesser.

Jag analyserade befintliga arbetssätt, kartlade intressenter och tog fram en strategi för implementering av gemensamma lösningar för hela myndigheten. Arbetet inkluderade workshops, presentationer och en övergripande förändringsplan, i nära samarbete med processägare och ledningsgrupp. 

En verksamhet inom Energimyndigheten hade mottagit återkommande klagomål. Jag ledde en kartläggning för att identifiera grundorsaker och förbättra arbetssättet.

Tillsammans med utvalda medarbetare visualiserade vi nuläget i en processkarta med tydliga roller och överlämningar. Förankring och gruppdynamik var centralt, och vi jobbade med kontinuitet genom korta, regelbundna möten. Arbetet resulterade i en rapport med åtgärdsförslag och en konkret genomförandeplan. 

Jag ledde upphandlingen av ett standardsystem för processvisualisering när Energimyndigheten beslutade att införa processarbete brett i organisationen. Införandet skedde i tre steg: teknisk konfiguration, pilotverksamhet och slutligen utbildning och utrullning.

Efter egen utbildning i verktyget tog jag fram utbildningsmaterial och genomförde utbildningar för myndighetens processförvaltare. För att stötta ett långsiktigt införande startade jag ett forum för nya processförvaltare och erbjöd individuell coachning vid behov. 

Energimyndigheten beslutade att utveckla en interaktiv lösning för att visualisera processer på intranätet. Jag ansvarade för att identifiera och kravställa lösningen tillsammans med leverantör och verksamhetsrepresentanter. Processerna ritades i Visio och gjordes klickbara för att visa detaljer som aktivitetens innehåll, ansvarig roll och relevanta dokument.

Under projektets gång blev det tydligt att det fanns ett behov av en processorganisation med tydliga roller och ansvar. Som förändringsledare var det viktigt att involvera verksamheten genom hela processen. Tre processer visualiserades i första versionen, och jag arbetade nära de berörda enheterna för att säkerställa att lösningen mötte deras behov. Ett omfattande utbildningsmaterial togs fram och användarna fick både klassrumsundervisning och gruppsessioner. Extra stöd erbjöds genom coachträffar och tillgång till verksamhetsutvecklare för varje processteam. 

En gammeldags telefon.

Innan jag lärde mig principen om ständiga förbättringar

Jag har alltid drivits av en vilja att göra saker smidigare att hantera, lättare att förstå och bättre anpassade till hur människor faktiskt arbetar – långt innan jag visste att det kallades verksamhetsutveckling.

Ett av mina första jobb var på en vårdgymnasieskola i Östersund. Varje morgon var det ett intensivt springande mellan telefonen och den anslagstavla där lärarna informerades om vilka elever som var frånvarande den dagen. Alla vi som jobbade på administrationen delade på ansvaret att passa skolans ”sjuktelefon”. Vi svarade i telefonen, skrev ned elevens namn på en lapp och gick sedan och satte upp lappen på en speciell anslagstavla. Ofta blev det väldigt många vändor fram och tillbaka.

Mitt första steg mot smartare arbetssätt

Jag föreslog att vi skulle köpa in en telefonsvarare, något som då var helt nytt och ganska ovanligt. Jag tog initiativ till inköp, spelade in ett meddelande och skapade en ny rutin där den som hade jour helt enkelt lyssnade av alla meddelanden vid en bestämd tidpunkt och sedan satte upp alla lappar på en gång. I och med detta kunde den som hade jouren arbeta med andra arbetsuppgifter fram till det var dags att lyssna av telefonen.

En liten förändring – men ett jättebra exempel på att även små förändringar kan göra stor skillnad i vardagen.

Så jobbar jag!

Vill du få bättre flyt i arbetet, tydliggöra ansvar och hitta lösningar som faktiskt fungerar i praktiken? Här kan du läsa mer om hur jag jobbar – från nulägesanalys till införande och uppföljning. Min metod är enkel, konkret och anpassad efter era behov.